Van Boom tot Schipper

Van Boom tot Schipper
In januari 2016 kreeg ik een tip over het neerhalen van een aantal bomen, de dubbelbloemige paardenkastanje (Aesculus hippocastanum ‘Baumanni). Deze kastanjebomen stonden op de kade van de Wolwevershaven. De bomen waren ziek en de kade moest na verzakking opnieuw worden opgebouwd. Na het benaderen van Monique Noorlander van Openbare Werken van de Gemeente Dordrecht heb ik een stuk kunnen bemachtigen van plusminus 180 cm. Het leek mij leuk om van de boom een schipper te maken die over het water heen kijkt , en wel een schipper uit de tijd waarin de boom daar is geplant. De boom van zo’n 300/400 kg had een diameter van 78 cm en er werden 99 jaarringen geteld. Dus het moest een schipper worden van 100 jaar geleden. Ook had ik het idee om de schipper na het beeld-houwen te bewerken met teer, omdat de schepen, die 100 jaar geleden in de Wolwevershaven lagen, veel nog van hout waren en gebreeuwd werden met hennep en teer. De geur van het teren zou dan ook in de schipper zitten.
De schipper werd geboetseerd en in gips gezet als voorbeeld om van te werken, de boom werd in het atelier geplaatst, er kon worden begonnen. Omdat de boom net was neergehaald, was deze nog vers en begon scheuten te geven. Het werd dus tijd om het schors te verwijderen. Omdat er veel van de boom afgehaald moest worden, heb ik een guts laten maken bij Smederij Haksteen; een guts die in een kango paste, zodat de eerste vorm daarmee gehakt kon worden. Nadat de ruwe vorm er uit was gehakt, werd de rest van de schipper met de hand gebeeldhouwd. Doordat de boom zo vers was, is deze door uitdrogen gaan scheuren. Deze scheuren zijn op het einde van het proces dicht gezet met wiggen. Deze wiggen heb ik gezaagd van stukken van de boom, die ik hiervoor bewaard had. Om de schipper stevig te laten staan had ik het idee om hem op een plaat ijzer van 12 mm te plaatsen met twee pinnen daarop gelast. Deze pinnen lopen een stuk door in de benen van de schipper en zijn daarin vast gelijmd.
Ik heb de schipper zo ontworpen dat het lijkt alsof hij met slecht weer over het water kijkt met zijn hoofd een beetje naar opzij en zijn hoofdharen en baard naar links waaiend, evenals zijn schipperstrui waarvan de kraag aan de rechterzijde opwaait. Zijn zware en veel te ruime broek zakt uit over zijn schoenen en wordt omhoog gehouden door een riem en bretels die aan de achterzijde goed te zien zijn.
Door het teren is de schipper geworden zoals ik hem bedoeld heb.